Un tratat de istorie eşuat de Gheorghe CeauŞescu
În 1882 Maiorescu constata excepţionala dezvoltare a
poeziei române, dar în acelaşi timp şi o rămânere în urmă a literaturii
ştiinţifice (istoria, lingvistica etc.): "În literatura ştiinţifică am
rămas înapoi: studiile istorice sunt aproape pierdute, studiile limbistice sunt
de-abia susţinute". Cauza acestei disproporţii? "Înlănţuirea logică a
unui foarte întins şir de idei, şi aceasta este ştiinţa, este o treaptă mai
târzie a dezvoltării intelectuale şi cere o tărie mai mare a gândirii abstracte
decât se găseşte astăzi în majoritatea capetelor noastre" (Literatura
română şi străinătatea II). În 1908 adăuga noi pagini însemnărilor mai înainte
pomenite în care arăta cu satisfacţie că domeniul istoriei a cunoscut o
evoluţie importantă: "Însă renaşterea şi întemeierea istoriografiei
naţionale se datoreşte profesorilor universitari mai noi, d-lor N. Iorga şi D.
Onciul, cărora li se poate adăuga din partea studiilor paleo-slavice d. I.
Bogdan. Comoara de documente, descoperită şi pusă la îndemâna publicului de
nepilduita sârguinţă a d-lui Iorga, soliditatea cercetărilor, claritatea şi
cumpătarea expunerii în scrierile d-lui Onciul, precum şi - alături de ele -
monografiile d-lui Bogdan au făcut să nască o literatură istorică din cele mai
însemnate...". Astfel într-un interval de timp foarte scurt literatura
istorică a făcut, în opinia lui Maiorescu, în ţara noastră progrese
semnificative şi ajunsese să se situeze la nivel european. România era
pregătită să ofere lumii un tratat de istorie naţională; existau toate
premisele: materialul documentar şi savanţii care să redacteze sinteza. În
ciuda premiselor atât de favorabile injoncţiunea politicului în istorie a
zădărnicit şi atunci realizarea unui tratat de istorie a românilor. Iată despre
ce este vorba.
În 1899 la 23 martie Maiorescu în calitate de senator
face o interpelare în Senat cu următorul text: "Interpelez pe d. ministru
prezident şi pe d. ministru de culte şi instrucţiune publică asupra autorilor
însărcinaţi de guvern să scrie o Istorie Română pentru expoziţia de la
Paris" (discursul 125). Guvernul liberal condus de Dimitrie Sturdza luase
hotărârea, salutată de Maiorescu, să fie scrisă o istorie a românilor care,
tradusă în franceză şi în germană, să fie prezentată la Expoziţia de la Paris
din 1900. Pentru redactarea acestei sinteze pentru partea de istorie antică şi
medievală guvernul a apelat la Dimitre Onciul, Nicolae Iorga, Xenopol şi Ion
Bogdan. Alegerea făcută întruneşte sufragiile lui Maiorescu. Mai puţin
entuziast se arăta senatorul conservator la desemnarea lui Bianu pentru
capitolul de istorie literară, deoarece îl considera "foarte puţin
competent literat în ale poeziei" (se simte frustrarea că n-a fost
însărcinat el însuşi cu scrierea acestui capitol); dar şi această nominalizare
i se pare acceptabilă. Însă nominalizarea unui ilustru necunoscut în persoana
lui Colescu-Vartic, redactor la Voinţa Naţională, colaborator la alcătuirea
unor volume de documente despre 1848 şi Unirea Principatelor, pentru capitolul
de istorie contemporană, alături de personalităţi de excepţională valoare şi
competenţă, nu i se mai pare mentorului Junimii acceptabilă. "Vă puteţi
închipui", spune Maiorescu, "că la auzul acestui fapt" - e vorba
de numirea lui Colescu-Vartic , "care sânt convins că va părea monstruos
oricărui membru din acest Senat, când îl aude acum enunţat de mine, cei patru
profesori însărcinaţi cu partea istorică cea mai puţin delicată şi-au zis: cum
merge asta?" Cum desemnarea redactorului Voinţei Naţionale frizează
absurdul, Maiorescu, împreună cu istoricii nominalizaţi pentru capitolele de
istorie veche şi medievală, crede că "d. Colescu-Vartic e acolo numai o
figură interpusă, poate numai ca un scriitor în sensul material al cuvântului:
şi că îndărătul lui e un alt om, acela în adevăr cunoscător al istoriei
contemporane sau, după cum afirma d-sa cu propriul său termen "amestecat
în întâmplările cele mari ale istoriei contemporane", atunci cei patru
profesori au cerut ca d. D. Sturdza să iscălească sub al său nume această parte
a istoriei, ca să ia răspunderea înaintea lumii, dar li s-a refuzat".
Refuzul lui Dimitrie Sturdza de a redacta capitolul de istorie contemporană i
se pare legitim lui Maiorescu, deoarece un prim-ministru nu putea "să
subscrie însuşi o parte din istoria contemporană, care va figura la
expoziţie". Recunoscând acest fapt D. Onciul, Iorga, Xenopol şi I. Bogdan
au cerut să poată superviza textul lui Colescu-Vartic înainte de publicare.
Spre surprinderea lor şi a lui Maiorescu cererea nu le-a fost acceptată, fapt
care a dus la eşuarea proiectului. România n-a prezentat la Expoziţia de la
Paris o sinteză de istorie naţională în două limbi de circulaţie, o sinteză
atât de necesară unui public occidental prea puţin familiarizat cu realităţile
Carpato-Dunărene. Era absolut normal ca patru istorici români de mare anvergură
să dorească să supervizeze textul unui autor care era departe de a-şi fi probat
competenţa. Din nefericire Dimitrie Sturdza voia să facă în capitolul de
istorie contemporană politică şi, nereuşind să-i convingă pe ceilalţi autori să
accepte punctele sale de vedere, a renunţat la proiect, sacrificând dintr-un
meschin interes politic o operă care ar fi contribuit la mai buna cunoaştere în
Occident a realităţilor româneşti şi la sporirea prestigiului naţional.
"Ce are a face politica cu literatura" avea
să exclame Maiorescu atunci când Panu a cerut să nu se publice în Convorbiri
Literare "Scrisoarea a III-a" a lui Eminescu. Ori de câte ori un
interes de partid intervenea în domeniul academic, cenzura maioresciană era
implacabilă. Or, aici era principala slăbiciune a lui Dimitrie Sturdza.
Activitatea sa academică, atâta vreme cât rămânea academică, s-a bucurat de
aprecierile lui Maiorescu; dar când patimile politice ale fruntaşului liberal
se resimţeau în lucrări cu caracter istoric, criticul reacţionează prompt. Un
singur exemplu: Academia Română hotărăşte publicarea pentru aniversarea a
douăzeci şi cinci de ani ai domniei lui Carol I a tuturor mesajelor şi
alocuţiunilor Regelui, în două volume, în ordine cronologică. "Bună a fost
hotărârea, şi prin activitatea fără preget a d-lui Dimitrie Sturdza, prin
colaborarea oamenilor săi, s-a şi executat. Aici este partea cea mai bună a
stăruinţelor d-lui Sturdza, partea activităţii sale academice, şi întrucât
rămâne curat academică, vorbeşte în favoarea d-sale. Din nenorocire nu rămâne
totdeauna curat academică. Îmi pare rău să i-o spun: d. Sturdza şi în ale
Academiei, unde desbinările politice nu au ce căuta (s.n.), amestecă uneori
pasiunile sale de sectar politic".
Dimitrie Sturdza publicase o introducere la cele două
volume semnată de el în calitatea de secretar general al Academiei, un text
care nu a fost aprobat de Academie şi care în cea mai mare parte este un
pamflet la adresa domnitorului Alexandru Ioan Cuza: "Este o introducere,
în care cele mai multe pagini servesc pentru a vărsa d. Sturdza ura sa
particulară în contra lui Cuza-Vodă". Sentimentele şi resentimentele
politice nu au ce căuta în publicaţiile academice, iar precedentul grav cu
introducerea la volumele de cuvântări ale Regelui Carol I demonstra că Dimitrie
Sturdza înţelegea să facă din istorie câmp de acţiune politică. Maiorescu,
postulând autonomia absolută a domeniului cultural, nu putea accepta o asemenea
atitudine.
Răspunsul ministrului Cultelor la interpelarea lui
Maiorescu pomeneşte doar dreptul lui Dimitrie Sturdza de a avea propriile sale
păreri în domeniul istoriei contemporane. În replică Maiorescu îi atrage
atenţia ministrului că nu la aceasta se referea interpelarea sa: "Obiectul
discuţiei este acesta: Nu d. Sturdza ca persoană privată, nu eu ca om privat,
ci oficialitatea publicaţiunii în numele ţării este în chestie". Cum
ministrul nu înţelege să revină asupra hotărârii de a-i încredinţa lui
Colescu-Vartic capitolele de istorie contemporană, Maiorescu îşi încheie
pesimist replica: "Regret că d. ministru a însărcinat pe un sectar politic
şi n-a primit cel puţin părerea ca profesorii din comisie să revizuiască
istoria
d-lui Vartic. Regret, căci se va face istorie sub
aspectul sectarismului. Şi mă tem că dacă va fi aşa, atunci în loc să ne
aduceţi onoare în străinătate, o să redeşteptaţi recriminări din partea altor
români, şi precum aţi introdus sfâşieri dincolo de Carpaţi, tot aşa veţi aduce
înaintea lumii întregi sfâşierile de dincoace de Carpaţi. Iată sensul ce-l are
interpelarea mea înaintea Senatului şi sper că această interpelare va avea
folos. Sper că nu va lucra această parte gingaşe a istoriei ţării d.
Colescu-Vartic şi că veţi avea cuminţenia ca să nu lăsaţi istoria naţională să
fie opera unui sectar". Aprehensiunile lui Maiorescu nu s-au produs, căci
ideea unei sinteze de istorie a românilor a fost abandonată!
Senatorul junimist a interpelat guvernul pentru modul
în care urma să fie redactată o sinteză oficială de istorie a României. Mă întreb:
cum ar fi reacţionat în zilele noastre Maiorescu, văzând un tratat publicat de
Academia Română în anul 2002, în care se utilizează studii de peste patruzeci
de ani vechime, în care se pune sub semnătura unor autori, fără ştiinţa şi
acordul acestora, texte care nu le aparţin, asupra căruia planează serioasa
suspiciune de plagiat etc. etc.? Răspunsurile responsabililor tratatului la
acuzaţiile deosebit de grave care s-au adus sunt puerile, la nivelul replicii
pe care a dat-o revista Contemporanul la articolul lui Maiorescu "Beţia de
cuvinte".
Maiorescu a făcut o interpelare când modul în care era
concepută o sinteză oficială de istorie a românilor era în neregulă; n-am auzit
ca vreun deputat sau senator din zilele noastre să fi făcut o interpelare
asupra modului în care a fost redactat Tratatul de istorie a României publicat
de Academia Română! Or, şi acum este "în chestie oficialitatea
publicaţiunii în numele ţării". Parlamentarii actualei puteri îşi
manifestă patriotismul doar în cazul manualelor alternative de istorie? Fără
renaşterea spiritului maiorescian nu vom putea redeveni europeni. Academia
Română, instituţia cea mai importantă a ţării, care trebuie să dureze opere
perene, are obligaţia să repună în vigoare principiile care au călăuzit Junimea
şi care au contribuit decisiv la modernizarea într-o perioadă incredibil de
scurtă a României în timpul domniei Regelui Carol I.
Când era vorba de demnitatea naţională, de prestigiul
ţării, de respingerea "linguşitorilor cu cădelniţa bizantină", de
spiritul de adevăr care trebuie să guverneze în cultură, Maiorescu intervenea
decisiv, fără milă.
Din câte ştiu Preşedintele Academiei Române este un
adept al principiilor maioresciene!
Roma antica si dreptul international public
Nu putem vorbi despre Roma antica fara a aminti
cuvintele lui Pierre Vellas : “ …cu Roma antica dreptul international
beneficiaza de geniul juridic roman “, dar in acelasi timp trebuie sa mentionam
ca “ geniul juridic “ al romanilor s-a manifestat in ceea ce priveste
transpunerea raporturilor Imperiului Roman cu popoarele straine, in reguli
juridice, si nu in ceea ce priveste spiritul dreptului international de astazi,
deoarece regulile juridice ale romanilor cu alte popoare poarta amprenta
pozitiei lor de superioritate, nicidecum de egalitate.
Cu alte cuvinte, desi romanii au fost recunoscuti
pentru geniul lor juridic, contributia pe care ei au avut-o la dezvoltarea
dreptului international este considerata destul de redusa, cuprinzand materia
tratatelor, a regulilor aplicabile ambasadorilor, sau azilului politic.
Pentru inceput, trebuie sa subliniem ca romanii faceau
distinctia intre ius fetiale si ius gentium.
Astfel, relatiile internationale in Roma antica erau
dezvoltate prin intermediul unui Colegiu alcatuit din 20 de preoti denumiti
Fetiales, care se numea Collegium fetialum, acesta avand drept principala
sarcina executarea de ritualuri religioase cu prilejul incheierii tratatelor
sau declararii razboaielor, trimiterea de soli si extradarea.
Regulile care guvernau aceste institutii erau inserate
intr-un cod religios care purta
denumirea de ius fetiale.
Pe de alta parte, exista ius gentium care reglementa
raporturile de drept international privat intre cetateni – romani- si straini,
si care era cu totul diferit de ceea ce romanii numeau ius civile, care se
aplica numai intre cetatenii romani.
In privinta tratatelor incheiate de romani, trebuie sa
facem si precizarea prealabila, potrivit careia relatiile internationale ale
romanilor cu alte entitati politice straine erau profund marcate de
existenta sau de inexistenta unui tratat
de prietenie intre cele doua parti , si variau de la existenta unei protectii
legale – pentru cetatenii acelor entitati politice legate prin tratat cu
romanii, si pana la inexistenta unei astfel de protectii legale, pentru
cetatenii acelor entitati politice care nu detineau astfel de tratate.
Tratatele romane erau incheiate in prezenta fetialilor
considerati reprezentantii divinitatii ce urma sa garanteze indeplinirea
obligatiilor si puteau fi :
* Tratate de
prietenie
* Tratate de
ospitalitate
* Tratate de
alianta
* Tratate de
vasalitate, protectorat.
Tratatele de prietenie sau amicitia erau tratatele
prin care doua entitati politice se angajau sa intretina pe baze de
reciprocitate relatii de cordialitate si sa isi protejeze resortisantii.
Tratatele de ospitalitate sau hospitium erau tratatele
care puteau imbraca doua forme : hospitium privatum – se reducea la cadrul
restrans al familiilor celor doua parti contractante, si hospitium publicum –
se referea la relatiile dintre cetatenii a doua entitati politice – tratate
care aveau la baza acelasi principiu, potrivit caruia partile se angajeaza in
mod reciproc sa acorde resortisantilor celeilalte parti, aceleasi drepturi ca
si propriilor cetateni.
Tratatele de alianta sau foedus erau tratatele
ratificate prin lege, si care puteau fi si ele de doua feluri, si anume :
foedus aequum – care constituiau exceptia – si foedus iniquum – care
constituiau regula.
Foedus aequum erau aliante constituite de pe picior de
egalitate, iar foedus iniquum erau incheiate de pe pozitii inegale, Roma
afirmandu-si prin aceasta suprematia considerata naturala.
Tratatele de vasalitate, protectorat se numeau deditio
si puteau fi incheiate in doua situatii distincte : fie in cazul in care un
popor era invins de romani in lupta, fie in cazul in care un popor intelegea sa
se supuna de bunavoie Romei, in ambele situatii rezultatul fiind acelasi : “
predarea persoanelor, a poporului, a oraselor, a pamanturilor, a apelor, a frontierelor,
a templelor, a mobilelor, a tuturor bunurilor sacre si profane mie – adica
conducatorului armatei romane castigatoare –, si poporului roman “. Aceasta
este formula lui deditio dupa Titus
Livius.
La fel ca si grecii, romanii cunosteau si practicau
institutia arbitrajului pentru primele trei categorii de tratate.
Dintre regulile aplicabile ambasadorilor, amintim
existenta si practicarea principiului inviolabilitatii ambasadorilor, uciderea
ambasadorului reprezentand un motiv intemeiat pentru a fi declarat razboi.
Romanii nu erau straini nici de institutia pe care
astazi o denumim azil politic, beneficiarul acesteia fiind inviolabil, si el
neputand fi extradat.