1.Istoria
religiilor ca disciplina teologica si laica.
Istoria religiilor este o parte a istoriei
universale, a istoriei culturii si civilizatiei, caci homo faber, cum sublinia
Mircea Eliade, a fost totodata homo ludens, sapiens si religiosus; s-a constatat
faptul ca sacrul a fost si este un element structural al constiintei omului.
In sistemul stiintelor, Istoria religiilor in
dimensiunea sa laica, nepartinitoare, infatiseaza fenomenele si procesele care
s-au petrecut si care s-au succedat din punct de vedere religios in istoria
lumii.Din perspectiva teologica, istoria religiilor cerceteaza si descrie
credintele oamenilor, manifestarile lor religioase, modurile de receptare si
simtire a sfinteniei si de exprimare a ei, institutiile sacre si sperantele de
realizare mai directa a legaturii cu divinul.
Religia este legatura care permite omului sa
intre in contact cu Realitatea Ultima si Transcendenta de care omul crede ca
depinde existential prin raporturi culturale, teoretice, stabilite de omul
insusi ca raspuns dat acestei realitati.
Religia reprezinta un mod de a percepe natura
inconjuratoare, viata sociala, iar radacina sentimentului religios este
Dumnezeu, prezent in sufletul omului. Religia, ca fenomen, este unica, dar
imbraca diferite forme istorice si culturale sub impactil stadiului dezvoltarii
civilizatiei umane la diferite tari si popoare. Referindu-se la nasterea
sentimentului religios, Mircea Eliade preciza in jurnalul din 1959: ”Religia
este intr-adevar rezultatul caderii, al uitarii, al pierderii starii de
perfectiune primordiala. In Paradis, Adam nu cunostea nici experienta
religioasa, nici teologia, adica doctrina asupra lui Dumnezeu. Inainte de pacat
nu exista religie.”
Religia este, cum sugestiv se exprima unul din
cercetatorii domeniului “administrarea sacrului.”
Tendinta de a sacraliza unele fenomene din
existenta sa, este proprie omului si exprima nevoia acestuia de valorizare si
idealizare, care compenseaza neputinta si imperfectiunea sa . Astfel,
credintele si practicile religioase sunt un mod specific uman de a fi in lume.
Sacralizarea este legata si de permanenta aspiratie de implinire si
autodepasire umana, orientata spre o proiectie ideala, absoluta, transcendenta,
supranaturala, intruchipata initial in mituri si ritualuri sacre, inchegate
apoi in sisteme mai complexe, cum sunt religiile.
Sacrul si profanul sunt doua modalitati de a
fi in lume, doua situatii existentiale, asumate de om, care sunt diametral
opuse, dar importante pentru intelegerea specificului religiilor, dar si a
tuturor actelor omului.
Religia, in intelesul sau obisnuit exprima un
ansamblu de credinte, sentimente, reguli morale si rituri provenite din
constiinta indivizilor sau a colectivitatilor ce considera ca se afla in
legatura cu o fiinta suprema sau cu mai multe de care depind.
Elementele principale ale religiei care fac
obiectul religiilor sunt:
- credinta intr-o forma suprema (monoteism), sau in mai
multe fiinte superioare (politeism), sau intr-o forma superioara adorata intre
alte divinitati ca si cand ar fi unica
(henoteism);
- un numar de invataturi cu privire la fiinta suprema sau
la fiintele superioare si la indatoririle religioase si morale ale
credinciosilor;
- forma oarecare de cult intern (teama, iubire, nadejde,
etc.) si extern (sacrificii,rugaciuni, cantece, dansuri, etc.)
Istoria religiilor este acea ramura a istoriei generale care se
ocupa cu descrierea si caracterizarea tuturor religiilor, sub toate formele pe
care aceasta le-a luat in decursul vremurilor. In general, se intelege prin
Istoria religiilor studiul vast al relatiilor religioase, precum si al
structurii specifice a vietii religioase.
2 Repere axiologice in aparitia
si constituirea istoriei religiilor.
Un
prim reper valoric in aparitia si constituirea Istoriei religiilor ca stiinta
este marcat de aportul lui Herodot-considerat parintele istoriei- care a adunat
date importante privind religia egiptenilor, babilonienilor, persilor,
geto-dacilor,etc. Patrunderea ostilor lui Alexandru cel mare in Orient, a
deschis drumul pentru cunoasterea religiilor din aceasta zona geografica.
Geograful
Strabon, apoi Diodor si Plutarh au consemnat amanunte despre propria lor
religie si a altor popoare.
Contributii
importante in constituirea istorirei religiilor au adus numerosi apologeti si
scriitori crestini care au consemnat date importante din perioada lor: Sf.
Iustin Martirul si Filozoful, Aristide, Epifanie de Cipru, Sf. Vasile, etc. In
al doilea mileniu al erei crestine , lucrarile teologice interesand Istoria
religiilor au aparut mai tarziu: Gerhard Johan Vossius, Dimitrie Cantemir.etc.
Repere valorice in constituirea Istoriei
religiilor au fost marcate prin descoperirea celor doua Americi si colonizarea
fostelor teritorii ale aztecilor, ale vechilor mexicani si peruvieni sporind
sursele de informare prin cunoaterea religiilor acestor popoare.
O contributie deosebita la fundamentarea
Istoriei religiilor ii apartine lui Max Muller care a initiat o uriasa munca de
traducere a textelor sacre ale religiilor orientale. Totodata au aparut
cercetatori ai clasicismului european si oriental, s-au editat mitologii, s-au
scris carti , studii si comentarii asupra marilor religii. S-au scos reviste de
specialitate si s-au infiintat catedre de Istoria religiilor in marile
universitati ale lumii.
In Romania, contributii remarcabile la
promovarea Istoriei religiilor au adus personalitati ale domeniului: Mircea
Eliade, Emilian Vasilescu,etc. care au editat Manuale sau Tratate de Istoria
religiilor, au publicat lucrari de valoare nationala si mondiala. O revista de
Istoria religiilor a fost editata in tara noastra inainte de 1947, de Mircea
Eliade si se numea Zamolxis.
In ceea ce priveste perioada evului mediu
preocuparile de studiul Istoriei religiilor au fost multe cu exceptia prezentei
unor lucrari despre iudaism si
mahomedanism din care rezulta unele informatii asupra acestor religii.
Epoca renasterii, cultivand intoarcerea spre
antichitate, a deschis gustul pentru cunoasterea mitologiei greco-romane,
revigorand preocuparile pentru cunoasterea Istoriei religiilor.
Sfarsitul sec.XVIII-lea au adus progrese
privind evolutia cunostintelor despre religiile lumii pe baza
descifrariiscrierii hieroglifice egiptene in timpul expeditiei lui Napoleon in
Egipt. Pe aceeasi coordonata se inscriu traducerile din cartile sacreale
persilor, indienilor, ale chinezilor si japonezilor imbogatind sursele de
informare.
3 Sistemul
conceptual si metodele de cercetare.
In evaluarile sale, omul se raporteaza nu
numai la sine insusi, ca ins, ci si la semenii sai cei mai apropiati, la
comunitatile din care face parte. Toate aceste raportari sunt insotite de
credinta intr-o putere.
Toma dнAquino a considerat ca dovedirea
existentei lui Dumnezeu presupune formarea unui concept de Dumnezeu, si apoi, culegerea de fapte care
dovedesc ca exista ceva real care corespunde conceptului.Experienta religioasa
poate include transcendenta in cel putin doua sensuri:
- transcendenta se poate referi la procesul de depasire
al limitelor omului (transcendenta de sine);
- transcendenta se poate referi la obiectul experientei
religioase, sdica la transcendent.
Ganditorii crestini au sustinut ca
certitudinea existentei lui Dumnezeu o obtinem nu prin concept, ci prin starile
noastre irationale. B.Pascal a gandit ca existenta lui Dumnezeu poate fi
probata prin relevarea avantajelor care decurg din admiterea existentei sau
inexistentei sale.
Religiosul este superior eticului, asa cum
individualul este superior universalului, cum concretul este mai presus de
abstract. Deci, moralitatea este raspunsul omului in aceasta lume , iar religia
este raspunsul omului fata de revelatia de dincolo de aceasta lume. Prima
cheama la datorie, a doua la inchinare.
O experienta religioasa se deosebeste de una
etica in mai multe privinte:
- angajarea ei are un orizont mai larg;
- angajarea ei este de un alt fel;
- obiectul ei este de un ordin superior avand puterea de
a birui si de a unifica.
Valorile religioase , ca toate valorile
spirituale sunt valori-scop, dar care semnifica scopuri absolute, spre
deosebire de cele pe care le presupun valorile morale si cele estetice, care
sunt si ele valori-scop, dar relative, date de subiectivitatea umana. Religia
urmareste cultivarea abssolutului si contracararea multiprezentei relativului
in existenta noastra.
Functia esentiala a religiei este de a
consacra valorile autentice si de a le face perene, asa incat, entitatile
sacrului trebuie permanent ferite de contaminarea cu cele triviale si
trecatoare ale profanului.
Conceptele si valorile religioase se bazeaza
pe credinta si revelatie, sentiment si traire,mai curand decat pe ratiune si
verificarea lor prin confruntarea cu fapte obiective, cum se petrec lucrurile
in cazul valorilor cognitive. Religia canonizeaza ceea ce enunta si face din
corpul sau de prescriptii unul de dogme, care exclude orice indoiala asupra
lor, punerea in discutie a acestora. De aceea dogmatica reprezinta o componenta
fundamentala a oricarei teologii religioase.
Prin
sacru si divinitate, ca valori religioase fundamentale, omul se are in vedere
in cele din urma pe sine, cum observa filozoful roman Nae Ionescu.
Dincolo
de divinitate este insusi omul. Si, desi tinteste absolutul, actul religios are
si un caracter pur imanent, uman.In aceasta privinta, chiar si Fr. Nitzsche, care
a abordat fenomenul religios de pe pozitii critice, nota: “A-i iubi pe oameni
de dragul lui Dumnezeu сiata cel mai ales si cel mai rafinat dintre
sentimentele pe care le-au dobandit pana acum oamenii.”
Angajarea religioasa este mai larga decat cea
morala pentru ca este o angajare totala a omului intreg fata de universul
intreg. Experienta morala cuprinde doar intelegerea a ceea ce omul trebuie sa
faca, in vreme ce experienta religioasa merge mai departe, fiind caracterizata
prin ceea ce omul vrea sa faca. Morala este o problema de datorie, religia este
o problema de dorinta.
Morala inseamna angajareaomului fata de
oameni, pe cand religia este angajarea fata de ceva ce se afla dincolo de
oameni.
Analistii fenomenului religios acorda o
importanta deosebita corelatiei dintre religie si arta. In acest sens
A.N.Whitehead argumenteaza ca religia si jocul au aceeasi origine in ritual.
”Aceasta pentru ca ritualul este un stimul pentru sentiment si ca un ritual de
obiceiuri sa se dezvolte fie ca o religie, fie ca un joc, dupa calitatea
sentimentului produs.”
S. Kirkegaard considera ca dimensiunea
estetica, cea morala si cea religioasa sunt trei nivele ascendente ale vietii.
Nivelul estetic este cel al simtirii, cel etic,al deciziei, cel religios, al
existentei.
Miturile reprezinta modalitati de cunoastere
si valori sincretice primordiale, care imbina intr-o istorie sacra si valori
religioase incipiente ,dar si valori morale, filozofice si artistice,uneori si
politice si explicative. Religiile codifica si sintetizeaza diverse mituri in
jurul unor credinte si valori centrale, inclusiv morale.
Mitul este o naratiune traditionala a
comunitatii umane in efortul de explicare a fenomenelor si evenimentelor
enigmatice cu caracter fie spatial, fie temporal, ce s-au petrecut in existenta
psihofizica a omului.
Miturile fenomenologice se refera la
fenomenele de nivel cosmic, alcatuind naratiuni explicative in jurul marilor
intrebari omenesti asupra existentei omului. Aceste mituri pot fi clasificate
in functie de momente fundamentale la care fac referire:
- actul cosmogonic(facerea lumii)
- antropogonia (crearea omului)
- escatologia (vazand ideea de moarte a individului si a
universului sau)
- repetitia manifestarilor naturii (succesiunea zilelor
si noptilor, anotimpurilor)
- regnurile fabuloase
- cadrul astral
- elementele (apa, focul, pamantul, aerul, eterul)
Valorile religioase sunt strans impletite cu
toate celelalte valori spirituale, morale, estetice, filozofice.Rolul religiei,
indeosebi al celei crestine in dezvoltarea artei, mai cu seama al artelor
plastice era destul de cunoscut si apreciat.
Intre metodele de cercetare a Istoriei
religiilor un loc important ocupa:
Metoda
filologica, ceea ce a permis studiul comparativ al miturilor la diferite
popoare indo-europene si identificarea genealogiei si denumirii
zeilor.Reprezentativ pentru promovarea si sustinerea acestei metode este
considerat a fi fost Max Muller†;
Metoda antropologica-etnologica, a
avut ca cercetator si expert pe E.B.Taylor preocupat de studiul populatiilor
inapoiate sub aspecte multiple, privind conditiile de viata, credintele,
practicile religioase, traditii, obiceiuri.
Metoda
comparativa, folosita din vechime, chiar inainte de Herodot, care
compara in opera sa religia grecilor cu cea a egiptenilor.In evul mediu
lucrarile privitoare la mahomedanism si iudaism aveau de asemenea un caracter comparativ.
Metoda istorica,
a permis analizarea ampla a izvoarelor credintei producand studii de sinteza,
comparative si chiar studii filozofice a religiei.
Metodele
psihologica si sociologica, prezinta un rol deosebit in studiul Istoriei
religiilor, cu conditia de a evita tendintele psihologizantesau sociologizante.
4.
Principalele sisteme explicative a fiintei si originii religiei.
Un prim sistem de explicare a existentei,
originii si constituirii religiei il reprezinta Fetisismul a carui etimologie
porneste de la cuvantul portughez feitico, care inseamna obiect vrajit,
amuleta, talisman.
Pentru promotorii fetisismului (A.Comte,
J.Lubbok), originea religiei ar fi o forma inferioara de religiositate proprie
inceputurilor omenirii cand erau adorate asa numitele obiecte vrajite pentru ca
ulterior sa se fi trecut la politeism si
la monoteism.
Cercetarile in acest domeniu arata ca la nici
o popolatie primitiva n-a existat o religie compusa numai din fetisuri.
Naturismul , mai ales prin Max Muller,
apreciaza ca la baza religieiar sta “perceperea infinitului” de catre oamenii
inapoiati sub forma boltii ceresti.
Originea religiei ar consta in incercarea
omului de a da un inteles acestui nemarginit. Perceperea sensibila, aplicata
diferitelor obiecte naturale ar fi dus pe om la divinizarea acestor obiecte,
cele apropiate devenind fetis, iar cele indepartate:cerul, soarele, devenind
zei.
Animismul, un alt sistem de explicare a
fiintei si originii religiei este consideratca o forma inferioara de
religiozitate constand in animarea , insufletirea lumii inconjuratoare cu
ajutorul spiritelor.
Magismul porneste de la constatarea neputintei
populatiilor primitive de a intelege si explica stiintific fortele naturii fapt
pentru care au considerat ca exista in natura o forta misterioasa, careia i-au
dat diferite nume: orenda, wakan,mana si pe care au cautat sa o stapaneasca
prin formule sacre, gesturi, talismane.
Toteismul apreciaza ca originea religiei
rezida in legatura de rudenie pe care unele populatii primitive cred ca exista
intre un grup si o specie de animale, pasari sau vegetale, considerate totemi.
Monoteismul primitiv considera ca la populatiile
cele mai inapoiate exista credinta in existenta unei fiinte supreme, conceputa
ca fiind creator al lumii si legislator al ordinii morale.
5 Impactul
social al studierii Istoriei religiilor.
Civilizatiile omenirii nu pot fi intelese daca
nu este inteleasa religia lor. Studiul religiilor necrestine a devenit in
zilele noastre o reala necesitate datorita miscarii ecumenice de diferite
confesiuni in contextul mai larg al actiunilor dedicate pacii si bunei
intelegeri intre toate popoarele.
In Romania s-a manifestat interes pentru
studiul religiilor, publicandu-se numeroase lucrari din acest domeniu de catre
arheologi, istorici, filologi si teologi.
Studiul
Istoriei religiilor, analiza comparata a religiilor contribuie la imbogatirea
cunostintelor generale, concomitent cu aprofundarea cunoasterii diferitelor
etape de dezvoltare ale culturii si civilizatiei popoarelor.